Babler

Resor

Fem dagar i New York

5 januari 2017

Hemma igen i ett i allra högsta grad kyligt men väldigt krispigt Helsingfors. Är mycket sugen på hederlig vardag efter några dagars excesser i New York.

Det där är ju det bästa med resor, nästan hur korta de än är – förutom injektionen av inspiration man får av en ny stad och nya vyer, gör perspektivet till vardagen att man uppskattar den så mycket mer.

Några bilder från fem dagar i New York.
_MG_5410

Bra Manhattanutsikt från vardagsrumsfönstret i lägenheten vi bodde i, i Ridgewood i Queens. Första dagen lämnade jag bara mina väskor innan vi drog vidare för hysterisk (på ett bra sätt) indiskt restaurang på Manhattan och barhopping på både Manhattan och i Brooklyn.

_MG_5157

Dagen efter tog vi tåget till den lilla staden Beacon för att spana in det enorma muséet Dia:Beacon i en gammal coocie box-factory. Det var verkligen enormt, är fortfarande förstummad över att det krävts en så stor anläggning för att producera kexförpackningar. Eller synbarligen har det ju i något skede inte behövts längre, eftersom byggnaden numera huserade museet.

_MG_5196

Älskar utflykter till mindre städer, att sitta och spana från tågfönstret, glo på roliga hus och överlag bara SPEKULERA över vem som bor i staden, hur många, vad folk jobbar med, vad hyrorna ligger på.

_MG_5204

_MG_5243

Mitt resesällskap Magdalena och jag, framför rosa vägg. Det är en självklarhet att ta ett foto om man stöter på rosa vägg. Händer så oerhört sällan i Finland så det är ju exotiskt.

_MG_5252

Vi vandrade Main Street fram och efter att en i resesällskapet frågat lunchtips av en optiker från Jakobstad(!) drog vi till den lokala dinern.

Mitt absolut bästa minne från den här dinern är när vi gissade mängden invånare i Beacon och jag med mina 15 000 bara var 500 från det rätta svaret. JESS! Baserade min spekulation på en känsla jag fick efter att ha läst lokaltidningen. Mycket nöjd över detta, och att all övning visar resultat (har ägnat mig åt denna gissningslek på mången resa).

_MG_5262

På nyårsafton drog vi in till Manhattan för att finslipa våra nyårsoutfits OCH spana på hus, min favoritsyssla utomlands. Tänk att bo här, tänk att bo där …

_MG_5274

Åt en lobster roll (sjukt vad det är gott) innan vi tog oss an shoppingen.

_MG_5298_MG_5302

Det blev ett par urläckra paljettbyxor som jag sedermera festade i exakt hela natten. Detta är ej dokumenterat med kamera, men ni kan ju föreställa er en paljettgnistrande förfest, nedräkning och tolvslag på jamaikansk bar, överdådig nyårsfest med bland annat hornorkester på The Mc Kittrick Hotel, en taxi (eller flera) till Bushwick och technofest in på småtimmarna. Vid sju tyckte vi det var lämpligt att dra oss hemåt.

_MG_5361

Nästa dag var det soligt och fint, typiskt ”påskväder”, och vi tog en uppfriskande promenad i Ridgewood och åt burgare och krispig sallad på mysigt ställe vid namn Sea Wolf.

_MG_5375

Sedermera handlade vi snacks till vår krabbisbuffée. Det blev guacamole, nachos, salsa och twizzlers.

_MG_5387_MG_5397
_MG_5413

Spanade lite på den här eftermiddagsutsikten innan jag tog en välförtjänt eftermiddagslur.

_MG_5446

På måndag vandrade vi över Brooklynbridge och spanade in lower Manhattan. Märklig känsla ändå att spatsera bland så där höga hus, lite instängd känner man sig.

_MG_5453

Sedermera gick vi till The Tenement Museum där man på en guidad rundtur får insikt i hur exempelvis Irländare på 1800-talet bodde och arbetade i New York. Sådant där tycker jag är så sjukt spännande, att få en inblick i hur folk har haft det. Kan varmt rekommendera. Fanns flera olika guidningar att välja mellan.

_MG_5463

Efter några om och men hoppade vi på rätt subway och hastade längs med 57:de gatan till ett koreanskt spa. Baddade våra ömma nyårskroppar i miniatyrbubbelpooler på ett tak och vilade blicken på skyskrapor och drack sedermera överprissatt prosecco i stor bubbelpol. Och just det, avslutade med stand up på Comedy Cellar, mör som aldrig förr efter allt badande, men roligt hur som helst.

_MG_5503

Och så blev det tisdag och dags för mig att dra hem. Lunchade i Williamsburg och vandrade längs med Bedford Avenue innan jag i vad jag trodde var god tid vevade in en taxi och drog till flygfältet. Trafiken stod i princip stilla och när jag, nästan med en tår i ögat (saknade familjen), insåg att jag kommer att missa flyget, plingade det till i telefonen med ett meddelande om att flyget var försenat. Tur i oturen!